Skip to main content

Tjekliste: Sådan sikres dit fitness- eller træningscenter

Maskinerne, vægtene og udstyret, der kræves til en god træning, findes allerede i dit center - men hvad med dit sikkerhedsudstyr? Med denne tjekliste får du et overblik over dit centers sikkerhed, og hvordan du øger sikkerheden for dine medlemmer.

Udgivet

1. Arbejd med smarte adgangskontrolsystemer og nøglekort

Mange fitnesscentre bruger allerede adgangskontrolsystemer og nøglekort, og det forstår vi godt, da fordelene er mange. Dine medlemmer kan registrere deres medlemskort inden, de går ind i lokalerne eller i receptionen. Det garanterer, at kun autoriserede medlemmer har adgang til dine lokaler, men også at du har en log over, hvem der har været på stedet og hvornår. Hvis der sker en ulykke, og du har brug for at vide, hvem der var i fitnesscentret eller træningscentret, kan det være meget nyttigt. En anden fordel er, at du kan printe dit firmalogo på adgangskortet, så det bliver en effektiv markedsføring, fordi dine medlemmer har deres kort med sig hele tiden.

 

2. Gør dine lokaler sikre, når ingen er der

Hvordan sikrer du, at ingen kommer ind i dine lokaler, når der ikke er nogen medarbejdere til stede? Ved at arbejde med en forbundet alarm kan du sove trygt derhjemme, holde styr på din alarm og sikre, at den er tændt og fungerer korrekt via vores app. Skulle der ske noget, vil vores kontrolcentral være opmærksom og kan handle hurtigt.


3. Hold fri foran nødudgange

I et fitnesscenter eller et træningscenter er der medlemmer, der kan være meget kreative, når det kommer til at skabe nye træningsformer. Træning, der kan kræve åbne arealer og udstyr, der skal flyttes. Det er derfor vigtigt, at du løbende holder øje med dine faciliteter for at sikre, at alt udstyr er, hvor det skal være. Dels ud fra et serviceperspektiv, så dine medlemmer nemt kan finde det, de leder efter, men også ud fra et sikkerhedsperspektiv, så ingen vægte eller andet udstyr blokerer for nødudgange og brandslukningsudstyr.


4. Gennemgå dine lokaler

Hvordan holder du styr på din brandsikring og daglige kontrol? Bruger du særlige dokumenter eller har du et sted, hvor du noterer, hvad du observerer og bør justere? Hvis du arbejder med Securitas, besøger vi dit center og laver en risikovurdering sammen med dig. Vi dokumenterer enhver potentiel risiko, som der bør tages hånd om. Vi kan også hjælpe dig med at lave en liste over, hvad du skal se efter under din egenkontrol. Du kan nemt dokumentere dine observationer med vores tjekliste, som du får i en app. Desuden behøver du ikke bekymre dig om at få al dit dokumentationsarbejde ødelagt, fx i tilfælde af brand, da det er sikkert opbevaret i en digital sky.


5. Opdatér dine ildslukkere

Brandslukkere bør altid være inden for 30 meter, og deres indhold skal være tilpasset dine lokaler og den type brand, der kan opstå. Det er vigtigt at huske, at dine ildslukkere skal efterses en gang om året. Dette gøres for at sikre, at der er nok trykluft, og at indholdet stadig er brugbart. Mon du ved, hvornår dine ildslukkere sidst blev vedligeholdt? Der skal være et lille hvidt klistermærke på siden af ​​hver ildslukker, der fortæller hvornår de sidst har været serviceret.


6. Gennemgå din brand- og evakueringsalarm

I tilfælde af brand er det vigtigt, at alle i dit center bliver oplyst, hvis det skulle ske. Har dit center røgdetektorer, der dækker alle områder? Ved du, om din brand- og evakueringsalarm virker? Hvor mange gange om året tester du den? Det bør gøres på måneds- eller kvartalsbasis for at sikre, at alt fungerer korrekt.


7. Klare rutiner for dit personale

Skulle der opstå brand, er det vigtigt, at dine medarbejdere ved, hvad de skal gøre. Har de den nødvendige viden og uddannelse? Ved de, hvordan man bruger brandslukningsudstyr som fx ildslukkere, og kan de tage ledelsen og føre dine medlemmer i sikkerhed, i tilfælde af en større brand? Det er vigtigt, at dit personale har den viden, der kræves, men også, at der er en klar uddannelsesplan, der viser, hvem der har gennemgået hvilken uddannelse, og hvem af medarbejderne, der er den næste i rækken.


8. Klare krav til udlejer

Mange virksomheder og organisationer er gode til at arbejde proaktivt, når det kommer til uddannelse og teknisk brandsikring. Men noget, som mange ikke har på plads, er en afgrænsningsliste. Hvis du lejer dine lokaler, er det vigtigt, at du har klar dokumentation over for udlejer, der angiver, hvem der har ansvaret for hvad, når det kommer til brandsikring, indkøb af materialer og reparationsomkostninger. Dette er for at undgå en eventuel uoverensstemmelse, hvis der skulle opstå brand, og det er uklart, hvem der har ansvaret.


9. Invester langsigtet

Sikkerhedsarbejde kan virke dyrt og kompliceret, men husk hvor høj prisen kan blive, hvis uheldet er ude. Sørg for at beskytte dig selv og dine medlemmer ved at gemme denne liste og gennemgå den fra tid til anden. Behovene og kravene til sikkerhed ændrer sig over tid og det betyder, at dit sikkerhedsarbejde ikke starter og slutter – men hele tiden er i gang.


Arbejd med en sikker sikkerhedspartner

Securitas hjælper dig med din sikkerhed - hele vejen rundt. Vi laver en indledende risikovurdering og har både den ekspertise og det sikkerhedsudstyr, du har brug for. Efterhånden som din virksomhed udvikler sig, hjælper vi dig med at opgradere dine sikkerhedsløsninger efter til dine behov. På denne måde kan du altid føle dig tryg og udelukkende fokusere på din virksomhed.

Vi kan tage ansvaret for hele projektet fra installation, servicering og operatørservice – eller blot dele af kæden. Det hele afhænger af, hvordan dine behov ser ud. Vælger du at arbejde sammen med Securitas gennem alle dele af projektet, vil du have én kontaktperson, og en partner, i al din informationshåndtering og undgår dermed detaljeret planlægning med flere leverandører.

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.