Skip to main content

Hvordan sikrer du adgangen til din virksomhed under COVID-19

Flere virksomheder er i gang med at genåbne efter COVID-19 nedlukningen. Derfor er det nu vigtigere end nogensinde at få et overblik over mængden af mennesker, der besøger din virksomhed og hvem der får adgang. Hvordan kan du gøre det? Læs med

Udgivet
19 juni 2020 00:00

 

Det kan du få svar på i dette indlæg. Vi skal først tale om intelligent adgangskontrol hos virksomheder under COVID-19. Derefter adgangskontrol på ”svære” steder som fx i et storcenter eller på en byggeplads, og til sidst hvordan du kan skabe værdi for din driftsafdeling med data fra din adgangskontrol.

 

Dette indlæg er skrevet af vores Tekniske Chef, Carsten Andreasen, som har arbejdet med sikkerhed og tekniske løsninger de sidste 18 år i Securitas. 

Til daglig arbejder han med tekniske løsninger som adgangskontrol hos både private og offentlige virksomheder. Under COVID-19 har adgangskontrol spillet en væsentlig rolle i forbindelse med genåbning af flere arbejdspladser.

 

 

Hvorfor tænke på adgangskontrol under COVID-19?

Da regeringen lukkede Danmark ned i marts, var der mange virksomheder, som måtte ændre deres adgangs-setup, så de kunne kontrollere hvor mange mennesker, der fik adgang til deres bygninger. Adgangskontrol kan foregå på mange måder. Når vi arbejder med adgangskontrol hos virksomheder, så er det oftest med adgangskort, som er kodet til at give medarbejdere eller gæster adgang til bestemte områder i virksomheden.

Der kan fx være restricted areas i en virksomhed, hvor kun særlige personer skal have adgang, fordi der er fortrolige oplysninger eller værdier. Det kunne fx være compliance afdelingen, HR eller produktudviklingen. Under COVID-19 var der fx flere virksomheder, som var nødsaget til at lukke interne fitnesscentre ned for at forebygge smitte, medarbejderne blev derfor nægtet adgang med deres adgangskort. Det var nemt for virksomhederne at få overblik og kontrollere adgangen via vores selvbetjeningssystem, så de hurtigt kunne justere i adgangspolitikkerne for medarbejderne.

 

Adgangskontrol på svære steder som storcentre og byggepladser

Der kan være steder, hvor adgangskontrol nærmest er umuligt. Fx i et center, hvor der er flere ind- og udgange og parkeringskældre. Vi hjælper flere storcentre med at tælle antallet af besøgende i bil samt styre parkeringsbetalingen via scanning af nummerplader, når deres kunder besøger og forlader parkeringsområdet. Denne teknologi kan også dog benyttes til adgangskontrol på andre steder, som fx ved porten til en fabrik. Hvor porten går automatisk op, når den kan genkende nummerpladen og holder ukendte biler ude.

Et andet sted, hvor adgangskontrol kan være svært, er på en byggeplads, hvor der kommer mange mennesker på en dag. Her kan adgangskontrol sikre, at det kun er personer med et specifikt sikkerhedskursus, som får adgang. Fødevarevirksomheder eller medicinalvirksomheder med fortrolige oplysninger, skal også være sikre på, at det kun er medarbejdere med bestemte godkendte kurser, der får adgang til deres oplysninger. Disse e-learningkurser kan tilknyttes medarbejderens adgangskort, så har personen ikke bestået kurset får han/hun ikke adgang.

 

Hvordan kan data fra adgangskontrol skabe værdi under COVID-19?

Data fra adgangskontrol kan også skabe værdi på virksomhedernes kontorer. Hver nat sender vi en lograpport med data fra vores adgangskontrol til virksomhederne, som viser hvor mange medarbejdere og eksterne gæster, der har besøgt virksomhedens bygning og på hvilke tidspunkter af døgnet. De data, vi leverer hver nat, benyttes dagligt af virksomhedernes kriseberedskab til at sikre, at en kontrolleret genåbning efter COVID-19 foregår i det rigtige tempo og med et max antal medarbejdere i bygningen.

Data fra lograpporten kan også give værdi i forhold til ressourceoptimering, fx rengøring af skriveborde eller vagtbemanding, så du selv kan skrue op eller ned for ressourcerne. Det er ikke data som er personhenførbart, men som er compliant med GDPR.

Opsummerende kan det siges, at adgangskontrol er relevant som aldrig før. For mange virksomheder var det med til at hjælpe dem godt igennem coronakrisen. Det samme gælder for byggepladser, hvor effektiv adgangskontrol har hjulpet til at sikre det kun er de rigtige personer med sikkerhedsgodkendte kurser, som får adgang. Samtidig har coronakrisen vist os, at adgangskontrol kan generere værdifulde data, der kan bruges ved planlægning af bl.a. kriseberedskab, rengøring og vagtbemanding.

 

Ønsker du også at øge sikkerheden og monitorere adgangen til din virksomhed?

Så er du velkommen til at kontakte vores salgsafdeling eller på +45 7226 8310.

Videoovervågning

Adgangskontrol kan sikre, at du ved, hvem der kommer ind i virksomheden, mens du med videoovervågning kan holde ubudne gæster ude. Når din alarm bliver udløst, så får vores Kontrolcentral direkte live billeder fra dine videokameraer. Vores professionelle operatører sidder klar 24/7 og kan hurtigt anråbe tyvene via opsatte højtalere, og tilkalde nærmeste patruljevagt i området.

Læs mere om videoovervågning

Sikkerhedsvagt

Har du behov for konstant sikkerhed enten indenfor eller udenfor normal arbejdstid? Så er vores fastvagter en god løsning. Fastvagten kan fx hjælpe med at udføre adgangskontrol, holde øje med at jeres sikkerhedssystem fungerer, holde nødudgange fri for udfordringer og løbende udføre sikkerhedsrunderinger i jeres bygninger. Dine medarbejdere og kunder vil blive mødt af et smil hver morgen og kan altid føle sig trygge.

Læs mere om sikkerhedsvagt

Ja tak, jeg vil gerne have en uforpligtende samtale om sikkerhed til min virksomhed

Tak for din interesse i at arbejde hos Securitas. Vi leder altid efter kvalificerede kollegaer. Du kan læse mere om ledige stillingere og kontakte vores HR-afdeling direkte via kontaktformular her: https://www.securitas.dk/karriere/

Dine personlige data behandles i overensstemmelse med vores privatlivspolitik. Klik her for at læse vores privatlivspolitik. Ved at indsende formularen giver du dit samtykke til vores behandling og vores overførsel af dine personlige data til Securitas-enheder, der er placeret uden for EU / EØS, i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.