1. Uddan personalet
Oplæring og uddannelse kan forberede personalet på uventede situationer og redde liv. Fortæl dem om de risici, der findes, og hvordan de skal agere i nødstilfælde. Det sker nemt, at man bliver opslugt af sine arbejdsopgaver. Derfor er det vigtigt at minde medarbejderen om at være opmærksom på sine omgivelser. Det kan handle om at kontrollere udstyr for at mindske ulykker eller at rapportere mistænkelig adfærd i en butik. Viden og bevidsthed er noget, der skal fremmes hos de medarbejdere, der arbejder alene i længere perioder.
2. Skab et sikkert arbejdsmiljø
Sørg for at have de rette sikkerhedsløsninger på plads. Det er arbejdsgiverens ansvar så vidt muligt at sikre miljøet for medarbejdere, der arbejder alene. Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, kan du få hjælp af en sikkerhedsekspert til at gennemgå miljøet og udarbejde en tjekliste over foranstaltninger, der kan forbedre sikkerheden på stedet. Det kan være en rigtig god investering – så du ikke overser et område.
3. Indfør de korrekte politikker for medarbejdersikkerhed
Foretag en gennemgang af, hvilke potentielle farer en arbejdsplads kan have for personer, der arbejder alene. Et strategisk sikkerhedssamarbejde handler om at minimere risici. For butikker og forretninger kan det indebære yderligere sikkerhed med personalarm. Man kan også vælge kun at modtage digitale betalinger som Dankortbetaling efter et nærmere angivet tidspunkt, eller når ansatte skal arbejde alene for eksempel om aftenen.
Du kan også planlægge regelmæssige kontroller som en del af en overgribende sikkerhedspolitik. Eksempelvis at der kommer en sikkerhedsvagt forbi på tilsyn i løbet af aftenen/natten. Det styrker følelsen af tryghed og sikkerhed hos medarbejdere og forebygger tyveri, når der tilknyttes flere vagter og lignende.
4. Brug tekniske sikkerhedsløsninger
Det kan føles ensomt at arbejde alene, men med den rette teknik kan du øge graden af tryghed og sikre, at dine ansatte altid kan tilkalde hjælp. Det kan fx være installation af en alarmløsning, der passer til jeres virksomhed. Der findes i dag en lang række løsninger fra mobilapps og wearables, diskrete overfaldsalarmer, automatiske alarmer ved ulykker, GPS-sendere og alarmknapper.
Man kan også med fordel udnytte teknikken til at foretage check-in, kontroller og kommunikere med de ansatte. Moderne alarmer kan hjælpe på mange forskellige måder. De kan fx være til gavn for ejendomsmæglere på farten, der bliver overfaldet, et bud, der kommer ud for en grim trafikulykke, eller en person der arbejder over på kontoret og konfronteres med en indbrudstyv.
Gør dine medarbejdere trygge med en overfaldsalarm fra Securitas: læs mere her.
Hvad er medarbejdersikkerhed?
Medarbejdersikkerhed er at sikre, at ansatte arbejder under trygge og beskyttede forhold. For virksomheder er medarbejdersikkerhed afgørende for at opretholde et sundt og produktivt arbejdsmiljø, hvilket også kan minimere risici for ulykker og sikre medarbejdernes trivsel.
Securitas gør det nemt at føle sig tryg
Securitas hjælper dig med alt i forhold til sikkerheden på din arbejdsplads. Med solid erfaring og et bredt udbud af sikkerhedsløsninger kan vi både tage en helhedsorienteret tilgang til sikkerheden i dine lokaler og hjælpe dig med at beskytte medarbejdere, der arbejder alene. Vil du vide mere, eller ønsker du hjælp til sikkerhedsløsninger? Så kontakt os.