Skip to main content

Er dine sikkerhedsløsninger i restauranten up-to-date? Få 6 gode råd

På restauranter er der ofte højt tempo, og mange mennesker kommer igen nem lokalerne. Hvordan ved du, om sikkerheden er tilstrækkelig, og om tyverialarmen virker? Når du opgraderer dit sikkerhedsudstyr, sikrer du, at intet overlades til tilfældighederne. Her giver vi dig seks grunde til at gennemgå dit udstyr og opgradere det.

Udgivet

Sikkerhedsteknologien udvikler sig hurtigt, og mange avancerede sikkerhedsløsninger er i dag kendetegnet ved høj omkostningseffektivitet. Det kan være en god idé at undersøge, hvilke nye produkter der er på markedet, og om de passer til forholdene i din restaurant. Har du fx styr på effektive brandslukningssystemer i køkkenventilatorer, eller om der findes særlige fedtbrandslukkere, og om du kan øge trygheden for dine medarbejdere med videoovervågning ved indgangene?

1. Tjek dit sikkerhedsudstyr regelmæssigt

Er det lang tid siden, at du sidst kontrollerede restaurantens sikkerhedsudstyr? Tag ikke livslængden på dine sikkerhedsløsninger for givet – tjek dem regelmæssigt og udskift og opgradér dem, når der er behov for det. Alle produkter har en udløbsdato. Bevægelsesdetektorer har eksempelvis en forventet levetid på 5-10 år. Husk også at tjekke eventuelle ændringer i myndigheds- og forsikringskrav i forhold til din virksomhedsklasse. Sørg for, at der ikke er mangler i din nuværende løsning, og foretag løbende opgradering for at opnå større ydeevne.

2. Skal din restaurant renoveres? Glem ikke at kigge på sikkerheden

Er din restaurant blevet for stor til lokalerne? Overvejer I at friske lokalerne op? Glem ikke sikkerheden, når du renoverer eller flytter til nye lokaler. Det er den perfekte anledning til at give sikkerheden et gennemsyn og supplere med nye og mere intelligente sikkerhedsprodukter. Eksempelvis kan nye kortlæsere og nye elektroniske låse give jer bedre overblik over, hvordan folk bevæger sig rundt i lokalerne. Intelligente overvågningskameraer øger trygheden for medarbejderne og giver sikkerhed døgnet rundt.

3. Sikkerheden på sene aftener

Hvis din restaurant holder åbent til sent om aftenen, kan der være behov for ekstra sikkerhedsløsninger. Hvis der tidligere har været hændelser i området, bør du styrke din nuværende sikkerhedsløsning. Alarm og kameraovervågning skræmmer uvedkommende gæster bort. Og en opgraderet sikkerhedsløsning med kameraovervågning holder øje med området og lokalerne døgnet rundt. Nogle gange kan det være ubehageligt at være den sidste på arbejde og skulle lukke restauranten for aftenen. Med kameraovervågning og monitorer kan dine medarbejdere se, hvad der sker uden for døren, så de kan føle sig trygge, når de skal låse af og tage af sted.

4. Skab trygge rammer for dine medarbejdere

Meget kan gå galt i restaurantmiljøer, og desværre er ulykker almindeligt. Kontrollér regelmæssigt, hvilke sikkerhedsrisici dit personale og dine gæster står overfor. Hvis der er medarbejdere, som gør opmærksom på en potentiel risiko eller kommer ud for en ulykke, skal du gennemgå sikkerheden og se, hvad du kan gøre for at skabe et tryggere arbejdsmiljø. Måske er det en god idé at investere i et brandslukningssystem i køkkenventilatorerne eller udvide omfanget af tilgængeligt førstehjælpsudstyr.

5. Tilpas brandsikkerheden efter lokalet

Kan dine brandslukkere klare en brand? Har du de rigtige brandslukkere i de forskellige afdelinger af restauranten? Securitas hjælper dig med at tjekke, at alt udstyr fungerer, som det skal.

Brandalarmer kan serieforbindes, så den brandalarm, der registrerer en brand, sender et radiosignal videre til de øvrige tilsluttede brandalarmer. Det øger sikkerheden i lokaler med mange tilgrænsende rum, fx en restaurant.

6. Få styr på nøgler og låse

Du kan med installation af adgangskontrol begrænse medarbejdernes adgang til restauranten og de forskellige afdelinger af den. Hvis et adgangskort kommer på afveje, kan det hurtigt spærres. På den måde minimerer du risikoen for, at uvedkommende får adgang. Desuden nedsættes risikoen for internt tyveri, og det skaber sikkerhed for medarbejderne, at brugen af nøgler og adgangskort kan kontrolleres.

Hvilke sikkerhedsløsninger passer bedst til din restaurant?

Securitas hjælper dig med at finde de sikkerhedsløsninger, som passer bedst til din virksomhed. Vi har lang erfaring med tilpassede sikkerhedsløsninger og hjælper dig med det hele – lige fra at vælge produkter og installere dem, til at uddanne dit personale og tilbyde vedligeholdelsesservice. Med Securitas som partner får du en enkel og tryg hverdag, så du kan fokusere på din forretning. Når du først har bestemt dig, tager vi os af resten.

Vil du vide mere, eller ønsker du hjælp til sikkerhedsløsninger? Kontakt os, så ringer vi dig op.

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.