I denne artikel vil vi belyse, hvorfor det er så vigtigt, at en hjertestarter løbende efterses og serviceres professionelt, hvordan du vælger en professionel servicepartner, hvad en god serviceaftale bør indeholde samt hvordan du sikrer, at medarbejdernes viden om hjertestartere altid er opdateret.
Hvorfor skal du vedligeholde din hjertestarter?
Når uheldet er ude, kan en hjertestarter gøre forskellen på liv og død – hvis den altså virker. Mange tænker nemlig ikke over, at der kan være brug for et regelmæssigt tjek af en hjertestarter på flere forskellige områder:
- Tjek af batteriet: Hjertestartere kører på batteri, og når de hænger i lange perioder uden at blive brugt, kan du risikere at batterierne løber ud.
- Udskiftning af elektroder: Elektroderne til hjertestarteren kan faktisk blive for gamle – eller du kan risikere, at de ikke er blevet erstattet siden sidste gang, hjertestarteren var i brug.
- Opdatering af software: En hjertestarter kan have behov for løbende at få opdateret sin software for at fungere optimalt.
Professionel vedligeholdelse er nøglen
Vi anbefaler altid, at du tegner en service- og vedligeholdelsesaftale, når du køber en hjertestarter, så du ikke selv skal stå for vedligehold. Med en professionel servicepartner kan du regne med, at service og vedligehold foregår med regelmæssige intervaller, og at din hjertestarter altid lever op til jeres behov.
Der er mange udbydere på markedet af hjertestartere, og når du vælger en leverandør af service og vedligehold til din hjertestarter kan du med fordel overveje:
- Dækker leverandøren mit/mine geografiske område(r)? Har du afdelinger eller lokaler flere steder i landet, kan det være fordelagtigt at vælge én leverandør til at servicere dem alle, så du sparer administrationstid.
- Er leverandøren en stabil partner? En hjertestarter har en levetid på mange år, og det skal din servicepartner også gerne have. Vælg en partner, der er stabil og veletableret, så du kan regne med, at de kommer igen år efter år, uden at du behøver at følge op på dem.
- Kan partneren servicere andet end min hjertestarter? Der er altid god synergi i at samle flere løsninger hos en leverandør. Det giver mindre administration til dig og som regel også en konkret besparelse i tid og ressourcer. Overvej derfor, om du kan finde en servicepartner til din hjertestarter, der kan levere andre dele af din sikkerhedsløsning, fx brandsikring eller en total sikkerhedsløsning på tværs af førstehjælp, brandsikring, alarm, videoovervågning og vagt.
Hvad indeholder en god serviceaftale?
Når du vælger en servicepartner, så er det en god idé at holde øje med følgende ting i din serviceaftale:
- Jævnlige servicebesøg: Det er vigtigt, at der i din serviceaftale er lagt servicebesøg med faste intervaller ind. På den måde slipper du for selv at være aktiv i planlægningen af servicen. Et godt interval kan fx være hvert andet år.
- Servicemærkat efter endt service: Efter service bør hjertestarteren udstyres med et særligt servicemærkat, sådan du hurtigt og nemt kan se hjertestarterens alder og batteriets udløbsdato.
- Låne-hjertestarter: Hjertestop kan opstå når som helst. Hvis du gerne vil være sikker på, at din hjertestarter altid er klar til brug, så skal din servicepartner gerne tilbyde dig en lånehjertestarter, som du kan bruge, hvis din egen skulle være væk i længere tid fx hvis den bliver taget med på hospitalet, da de kan hente vigtig data fra den.
Lovkrav og retningslinjer om vedligehold af din hjertestarter
Der gælder ingen egentlige lovkrav om service af hjertestartere i Danmark. Men det er ejeren af hjertestarteren, der har pligt til at vedligeholde den. Har du en hjertestarter installeret i din virksomhed, er det derfor dit ansvar at sikre, at den er klar, hvis en nødsituation skulle opstå.
Husk at vedligeholde træning i brug af hjertestarter
Når vi taler om vedligehold af hjertestartere, så husk at tænke ud over selve enheden: Dine medarbejdere skal også vide, hvordan de bruger den korrekt. Derfor anbefaler vi, at du sikrer regelmæssige førstehjælpskurser med uddannelse i korrekt brug af hjertestarter. Det klæder dine medarbejdere godt på til at reagere professionelt, hvis de oplever et hjertestop på arbejdspladsen. Samtidig er det et godt signal at sende, at I som virksomhed er villige til at investere i sikkerheden på arbejdspladsen.
Opsummering
Vil du høre mere om, hvordan vi hjælper dig med at vedligeholde din hjertestarter? Kontakt vores konsulenter for en uforpligtende snak på telefon +45 7226 8310 eller på mail salg@securitas.dk.