Skip to main content

Sikring af butik: 9 gode råd

Havner dine sikkerhedsspørgsmål ofte langt nede på to-do-listen? Ikke så mærkeligt – for som butiksindehaver kan det ofte være svært at nå det hele. Men du skal ikke bekymre sig: Det er nemt at forbedre trygheden i din butik, og det behøver ikke være tidskrævende. Læs 9 gode råd til, hvordan du kan gøre det.

Udgivet

1. Installér en tyverialarm der lever op til forsikringens krav

Sørg for, at din alarm er godkendt og passer til det sikringsniveau, som dit forsikringsselskab har fastsat for din butik. Så er du sikret mod uvelkomne gæster og tyveri.

2. Anskaf det rigtige brandslukningsudstyr til sikring af butik

Hvis ulykken indtræffer, er det vigtigt, at I har placeret brandslukkere og brandtæpper på et lettilgængeligt sted. Der må højst være 30 meter til den nærmeste brandslukker. Evakueringsplaner og nødudgange skal være tydeligt markerede, så også kunder, som ikke er fortrolige med butikken, kan komme ud i en fart.

3. Gennemgå brandsikkerheden regelmæssigt

Det er dit ansvar at kontrollere brandsikkerheden i din butik. Det hedder også egenkontrol og betyder, at du regelmæssigt skal tage en runde i butikken og eksempelvis kontrollere, at der ikke er noget, som blokerer for sluknings- og førstehjælpsudstyr. Glem ikke at dokumentere egenkontrollen.

4. Installér kameraovervågning, som giver sikkerhed døgnet rundt

Overvågningskameraer holder øje døgnet rundt og afskrækker mod indbrud og hærværk. Hvis der skulle ske noget, udgør billederne et godt bevismateriale.

5. Anskaf overfaldsalarmer for personalets sikkerhed

For at øge medarbejdernes tryghed kan du købe overfaldsalarmer til dem, som enten bæres af den enkelte person eller installeres diskret under kasselinjen. Med et enkelt tryk på knappen etableres der kontakt direkte til en vagt, som befinder sig i nærheden, eller til Securitas’ kontrolcentral, som omgående kan sætte ind med de nødvendige foranstaltninger.

6. Send personalet på sikkerhedskurser

Politikker og udstyr fungerer kun, hvis dine medarbejdere har styr på situationen. Husk derfor altid at sende personalet på kursus. Securitas tilbyder skræddersyede kurser for ansatte i handelssektoren, hvor vi gennemgår alt, lige fra røverier, trusler og tyverier til kassepolitikker og brandsikkerhed. Eksempelvis har medarbejderne mulighed for at afprøve en brandslukker, så de er forberedte, hvis der skulle ske noget.

7. Deltag i en vagtordning

Hvis din butik ligger i bymidten, kan du ofte tilmelde dig en vagtordning i samarbejde med andre butikker i nærheden – eller starte en op. Så får I fælles hjælp og råder bl.a. over en vagt, som går rundt og besøger jeres butikker og altid er i nærheden.

8. Foretag udgangskontrol

Svind kan forhindres ved at bede uddannede vagter om at foretage udgangskontrol, hvor de står ved udgangen efter lukketid og sikrer, at personalet kun tager deres personlige ejendele med hjem.

9. Ha’ en klar og tydelig IT-politik

Cybersikkerhed har måske lav prioritet for butikker, men glem ikke, at det ofte er kassen, som bliver ramt af den slags hændelser. Det kan få store økonomiske konsekvenser. Der skal ikke mere til, end at man kommer til at klikke på et suspekt link i en mail, for at det kan få ødelæggende konsekvenser. En klar og tydelig IT-sikkerhedspolitik er en enkelt foranstaltning, som kan øge sikkerheden markant.

Securitas gør det nemt at føle sig tryg

Securitas kortlægger de sikkerhedsløsninger, som passer godt til din virksomhed. Vi har lang erfaring med tilpassede sikkerhedsløsninger og hjælper dig med det hele – lige fra at vælge produkter og installere dem, til at uddanne dit personale og tilbyde vedligeholdelsesservice. Så du kan fokusere på din forretning.

Udfyld formularen på siden, så kontakter vi dig.

 

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.