Skip to main content

Bæredygtighed i forbindelse med private og offentlige udbud

Hvor det tidligere primært var sammenhængen mellem pris, kvalitet og nedbringelse af alarmer, som sikkerhedsleverandører konkurrerede på, oplever Securitas’ udbudschef, Annelise Nolsøe, en markant større vægt på bæredygtighedstiltag i udbudsprocesser.

Skærpede bæredygtighedskrav ændrer spillereglerne

I dag efterspørger både offentlige og private kunder i stigende grad dokumentation for bæredygtighedstiltag som en del af deres beslutningsgrundlag. Men udviklingen forventes kun at stige yderligere med indførelsen af det nye CSRD-regulativ, der træder i kraft den 1. januar 2025.

Ifølge Annelise Nolsøe vil regulativet nemlig føre til endnu højere krav til bæredygtighed i fremtidige udbudsmaterialer, hvilket vil fortsætte med at ændre konkurrenceparametrene for sikkerhedsbranchen:

"De nye regler øger gennemsigtigheden, men stiller også højere krav til dokumentation af bæredygtighedstiltag hos den enkelte virksomhed," siger Annelise og henviser til, at 60 procent af de større offentlige udbud allerede indeholder bæredygtige elementer.

”Private virksomheder, der er underlagt CSRD-kravene, skal i fremtiden være mere åbne og detaljerede om deres bæredygtighedspraksis. Dette vil resultere i, at udbudsmaterialer fra private aktører i højere grad også vil inkludere og kræve information om bæredygtighedsforhold hos underleverandører. Uanset om man i første omgang er direkte påvirket af lovgivningen eller ej,” forklarer hun.

Krav om bæredygtighed i udbudsmaterialer


Udover pris og kvalitet oplever Securitas særligt krav om dokumentation for:

  • Målrettet reduktion af egne og kunders CO2-emissioner
  • Miljøvenlige patruljekørsler
  • Hvordan vi tager socialt ansvar, fx i arbejdet med diversitet

 

Sådan arbejder Securitas med bæredygtighed i udbud


Hos Securitas har samarbejdet med offentlige kunder ført til, at vi i dag har opbygget et solidt erfaringsgrundlag i forhold til at opfylde bæredygtighedskrav i udbudsprocesser.

"Vores miljøcertificering 14001 som den første større sikkerhedsleverandør i Danmark er en flot anerkendelse af det arbejde, vi har gjort," siger Annelise Nolsøe.

Hun understreger i den forbindelse, at Securitas’ omstilling til elbiler og anvendelse af mindre klimabelastende sikkerhedsløsninger spiller en central rolle i miljømålet om at reducere CO2-udledningen med 5% om året.

Fra runderinger til CO2-rapportering


Securitas beskytter mere end 10.000 erhvervskunder i Danmark alene. Mange steder hjælper vi også vores kunder med at spare strøm og reducere deres varmeforbrug, hvilket også mindsker deres miljøpåvirkning.

Annelise fremhæver i den forbindelse, hvordan Securitas har udviklet et system, der gør det nemt for kunderne at integrere virksomhedens oplysninger til brug i deres eget CO2-regnskab.

"Vi har gjort det enklere for vores kunder at rapportere både deres eget og vores CO2-aftryk gennem udviklingen og implementeringen af MySecuritas-platformen,” forklarer Annelise.

MySecuritas er en digital platform, der også kommer i app-format, som giver adgang til daglige rapporter om opgaver udført af vagterne, såsom antallet af slukkede lys samt lukkede døre og vinduer under runderinger, men kan tilpasses alle slags behov, som fx vandhaner, der drypper og ventilation, der kører.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Beklager, www.securitas.dk understøtter ikke Internet Explorer. For at bruge vores hjemmeside, så prøv at bruge en nyere browser som Chrome, Safari, Firefox eller Edge.